måndag 12 oktober 2015

Week 42

Monday: Check of exercises
Thursday, Friday and Monday week 43 : Work with essay or speech. . Five students will give their speeches on Thursday or Friday. Finish your essays and share with me on Friday, week 43.

At home you are to study for the test on "Love is in the Air"

Words, exercises - the different meanings of a word. Different wordforms: verb, noun and adjective.

Reread the texts and answer Read and React once again.




måndag 5 oktober 2015

Week 41

Study the texts The Right Chemistry and How do fools fall in love? Remember that you can listen to them whenever you want to.

Answer Read and React  questions and discuss Read and Reflect.

After that you are to continue with the exercises on pages 47 and 48.

måndag 14 september 2015

Week 39

Monday: Collocations page 29

Assume= anta; åta sig, ta på sig
Decline= tacka nej, avböja; minska, gå ned
Distinguish= Skilja (åt): utmärka
Entertain= underhålla; hysa
Feature= kännetecken, karakteristisk egenskap; specialartikel, reportage; visa som huvudsak
Party= grupp, sällskap; part, intressent


Thursday: Compare Pride and Prejudice  with Bridget Jones's diary.
Work together in groups with words from wordlist and practise learning the exercises you have worked with earlier.

Friday: Listen and read Wherefore Art Thou Romeo? Discuss the text and answer questions at page 35. Watch the balcony scene.


Next week
Word formation page 36.  Ordbildning i Modern Engelsk grammatik §10.1 - §10.3

Week 38

We are working with Meeting Mr Darcy this week. Remember to practise the dotted words in the wordlist.

Monday: Discuss Reflect & Share, understand the meaning of adjectives and use the words when describing people in the novel. (page 28)

No English class on Thursday. Another activity.

Friday: Watch the part in the movie Pride and Prejudice we have already read in the book for better understanding. Work with "One word, several meanings" at page 28.


fredag 7 september 2012

Centralt innehåll och kunskapskrav


Kurskod: ENGENG06

Kursen engelska 6 omfattar punkterna 1—5 under rubriken Ämnets syfte.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
  • Konkreta och abstrakta ämnesområden med anknytning till elevernas utbildning samt samhälls- och arbetsliv; aktuella ämnesområden; tankar, åsikter, idéer, erfarenheter och känslor; etiska och existentiella frågor.
  • Teman, motiv, form och innehåll i film och skönlitteratur; författarskap och litterära epoker.
  • Levnadsvillkor, attityder, värderingar, traditioner, samhällsfrågor samt kulturella, historiska, politiska och sociala förhållanden i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.
Reception
  • Talat språk, även med social och dialektal färgning, och texter, även komplexa och formella, som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande och redogörande, även via film och andra medier.
  • Sammanhängande talat språk och samtal av olika slag, till exempel debatter, föredrag och intervjuer.
  • Samtida och äldre skönlitteratur, dikter, dramatik och sånger.
  • Texter av olika slag och med olika syften, till exempel formella brev, populärvetenskapliga texter och recensioner.
  • Strategier för källkritiskt förhållningssätt när man lyssnar till och läser framställningar från olika källor och i olika medier.
  • Strategier för att söka relevant information i större textmängder eller längre sekvenser av talat språk och för att uppfatta perspektiv och underförstådd betydelse.
  • Hur struktur och sammanhang byggs upp samt hur attityder, perspektiv och stilnivå kommer till uttryck i talat och skrivet språk i olika genrer.
  • Hur språk, bilder och ljud används för att påverka till exempel i politiska tal och reklam.
Produktion och interaktion
  • Muntlig och skriftlig produktion och interaktion i olika situationer och med olika syften, där eleverna argumenterar, rapporterar, ansöker, resonerar, sammanfattar, kommenterar, värderar och motiverar sina åsikter.
  • Strategier för att bidra till och aktivt medverka i argumentation, debatter och diskussioner med anknytning till samhälls- och arbetslivet.
  • Olika sätt att kommentera och föra anteckningar när man lyssnar till och läser framställningar från olika källor.
  • Bearbetning av språk och struktur i egna och andras muntliga och skriftliga framställningar, även i formella sammanhang. Anpassning till genre, situation och syfte.

Kunskapskrav

Betyget E

Eleven kan förstå huvudsakligt innehåll och uppfattar tydliga detaljer i talad engelska i relativt snabbt tempo, och i skriven engelska, i olika genrer och i mer formella sammanhang. Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera, kommentera och dra slutsatser om innehåll och detaljer samt genom att medgodtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
Eleven kan välja och med viss säkerhet använda strategier för att söka relevant information och värdera olika källors tillförlitlighet.
Eleven väljer texter och talat språk från olika medier och kan på ett relevant sätt använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativtvarierat, tydligt och relativt strukturerat. Eleven kan även formulera sig med flyt och vissanpassning till syfte, mottagare och situation. Eleven bearbetar, och gör enklaförbättringar av, egna framställningar.
I muntlig och skriftlig interaktion i olika, även formella och komplexa, sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt och med flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda i huvudsak fungerande strategier som i viss mån löser problem i och förbättrar interaktionen.
Eleven diskuterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven kan förstå huvudsakligt innehåll och uppfattar väsentliga detaljer i talad engelska i relativt snabbt tempo, och i skriven engelska, i olika genrer och i mer formella sammanhang. Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera, kommentera och dra slutsatser om innehåll och detaljer samt genom att medtillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
Eleven kan välja och med viss säkerhet använda strategier för att söka relevant information och värdera olika källors tillförlitlighet.
Eleven väljer texter och talat språk från olika medier och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig varierat, tydligt och strukturerat. Eleven kan även formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Eleven bearbetar, och gör välgrundade förbättringar av, egna framställningar.
I muntlig och skriftlig interaktion i olika, även formella och komplexa, sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt, relativt ledigt och med flyt samt med anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
Eleven diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används, och kan då också göra välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven kan förstå såväl helhet som detaljer i talad engelska i snabbt tempo, och i skriven engelska, i olika genrer och i mer formella sammanhang. Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera, kommentera och dra slutsatser om innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.
Eleven kan välja och med säkerhet använda strategier för att söka relevant information och värdera olika källors tillförlitlighet.
Eleven väljer texter och talat språk från olika medier och använder på ett relevant,effektivt och kritiskt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig varierat,nyanserat, tydligt och strukturerat. Eleven kan även formulera sig med flyt och anpassning till syfte, mottagare och situation. Eleven bearbetar, och gör välgrundade och nyanserade förbättringar av, egna framställningar.
I muntlig och skriftlig interaktion i olika, även formella och komplexa, sammanhang uttrycker sig eleven tydligt, ledigt och med flyt samt med anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och kan föra den framåt på ett konstruktivt sätt.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat några företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används, och kan då också göra välutvecklade och nyanserade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.